Österlen revisited

Den här veckan har vi varit uppbokade med allehanda aktiviteter men på fredagen hade vi plötsligt ingenting.
Vad säger Du om att ta en tur till Österlen, sa  hustru Persson? Vi har ju en hel del saker som vi borde göra. Titta till gravarna och fota en kyrka och lite annat.
Det låter bra, vi kör!!!!

Sagt och gjort. Vi hade med oss vår vän Elsa som också hade en grav att titta till.

Första stopp blev hos Eckerlunds i Tomelilla som är Skånes kanske bästa klädaffär åtminstone i våra ögon. Det blev en del affärer men jag vågade inte släppa fruarna fritt i butiken för då hade tidsschemat sprucket.
 
Nästa stopp var Östra Ingelstads kyrka. En fin gammal medeltidskyrka med ett torn från 1900-talet.
Jag hade varit där flera gånger men det har alltid varit låst. Nu hade jag ringt i förväg så det var bara att stiga på.
Golvet var täckt av kalkplattor från Komstad som ligger strax intill.
 
 
Där fanns gamla medeltida tunnvalv i långskeppet. Unikt för Skåne.
 
 
En fin altaruppsats av något yngre ålder och mycket annat. Kyrkan var verkligen värd ett besök.
 
 
Vi for vidare till Bollerups lantbruksskola där vi överlämnade en tavla från kursen som min svärfar gick  1918-19.
På lördag skall skolan ha 100-års jubileum så de tog emot den med stor glädje.
 
Min farbror Hans hade gått kursen 1913-15 och senare i livet hade han sammanfattat sitt liv i ett handskrivet dokument. Jag hade kopierat avsnittet som rörde Bollerupstiden. Även denna gåva mottogs med stor glädje.
Sen hör till saken att man hade gjort en jubileumskrift till 100-årsdagen. Och hör och häpna. De hade plockat ut en elev från alla dessa 100 år och se det var farbror Hans. Otroligt!!!! Han hade skrivit dagbok under studietiden och den var kvar på Bollerup.
 
Vi for vidare och gjorde ett kort stopp vid Östra Hoby kyrka där Elsa hade en syster begravd.
 
Sedan mot Simrishamn, närmare bestämt Fiskaffären med sin restaurang, en av våra  absoluta favoriter.
Vi åt dagens för 75 kronor. Halstrad lax med ärtor och potatis och god sås. Gudomligt!!
 
 
Vid Vik svängde vi in på en gårdsbutik och köpte svenska äpplen. Utanför blommade Afrikas blåa lilja i stora krukor. Nostaligskt för en gammal afrikan.
 
Vi for vidare till min hembygds kyrka där vi såg om våra gravar.
 
Sista anhalt var Sjöbo Gästis. Där blev det kaffe med kaka.
 
En timme senare var vi hemma.

Kommentarer
Postat av: Inger Bergh Lundberg

Det finns fler i släkten (ingifta) som gått på Bollerup men betydligt senare. Min kusin Violas (Nils Berghs ena dotter)nuvarande man Sten-Gunnar Rickardsson i Vadstena har gjort det. Han har en ganska stor gård med köttdjursuppfödning.
Hälsningar Inger

2012-09-08 @ 19:57:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0