Bollerups lantbruksskola 100 år


Vi var i Bollerup bara för en vecka sedan. Eftersom skolan firade 100-års jubileum under helgen beslöt vi att åka dit igen

 
Vi tog oss till borgen där det fanns en massa material utställt för att skildra skolans historia.
 
 
I den vackra bottenvåningen var det mest utställning av gamla maskiner som använts under årens lopp.
 
 
Den andra våningen skildrade mest de olika tidsperioderna. De hade utvalt en elev från 1913-1915 och det var min farbror Hans född i Eljaröd 1890. Hans föräldrar var Per Svensson och Ingrid Perdotter. De var småbrukare och tillika min farföräldrar. Det är inte utan att man känner stolthet över att Hans blivit utvald bland alla dess elever.
 
Jag kände farbror Hans väl och besökte honom ofta. Han lämnade det jordiska 1982 92 år gammal.
 
 
Sedan gjorde vi en rundvandring och började med den medeltida kyrkan, en av fyra med runt torn i Skåne.
Den har byggts om och restaurerats flera gånger innan den fick sitt nuvarande utseende.
 
Vi fortsatte sedan till en av de fyra ridhallarna. Utbildning i olika typer av hästskötsel bedrives på Bollerup.
 
Jag fick även se en hur en nutida landbruksskoleelev ser ut. En flicka kom ridande med tömmarna i ena handen  och smartphonen i den andra.
 
Därefter gick vi till kostallarna med sin mjölkrobotar. Dessa var en sensation för tio år sedan. Numera är de ganska vanliga bland större mjölkproducenter.
 
 
Vi styrde kosan mot hemmet. En bit norr om Sjöbo fick vi syn på en flock vita storkar. Jag förevigade dem med min nya kamera.
 
Ja, det var allt för den här gången!!!
 

Kommentarer
Postat av: Inger Bergh Lundberg

Så härligt med storkarna!Vi brukade åka till Bjärsjölagård för att titta på storken på slutet av 40-talet. Det var den enda vi kände till då. Under 90-talet har Anders och jag sett många storkar i Ungern. Det har verkligen varit exotiskt! Hälsn. Inger B L

2012-09-17 @ 21:54:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0