Bruno en god givare

 
Inte sedan vi sålde vår koloni har vi haft egna äpplen.
 
Golden Delcious och Granny Smith är inget vi äter frivilligt även om de dominerar affärernas utbud.
 
Nej, tacka vet jag goda härliga svenska äpplen odlade i Sweden. Här kan vi tala om smak!!!
 
En dag ringer vår vän Bruno som undrar om vi möjligtvis vill ha lite vinteräpplen. Ingen kunde bli gladare än vi.
 
I dag gav jag mig i väg med bilen och kunde efter diverse strul hitta fram till hans koloni. Hustru Persson hade gott till fots och var redan sen länge framme.
 
Bruno hade redan förberett plockningen och vi kunde tacksamt fylla våra kassar med härliga Belle de Boskoop äpplen.(Det är betydligt lättare att säga än att skriva).
 
Jag tänke redan på alla de goda äppelkakor och dito mos som hustru Persson skulle laga till bådas vår glädje.
 
Än en gång: Tack Bruno, jag hoppas vi kan gengälda Dig på något sätt.
 
Samtidigt tycker jag det är bra att man tllvarar frukten. Medan vi fyllde våra kassar såg vi flera koloniägare komma med sina skottkärror fyllda med äpplen som de inte kunde ta hand om..

Kommentarer
Postat av: Ingmari

Belle de Boskoop är en härlig äpplesort, jag håller med dig. Vi hade under 40 år ett träd på landet som gav rikliga skördar - ibland så mycket att jag nästa knäckte mig på att göra äpplekakor och äpplemos. Jag hör ju till den generationen som skulle ta tillvara allt - nu låter man äpplena falla rakt ner och ruttna och så plockar man utländska äpplen i Ica istället. Är jag sur, eller?
För några år sedan brakade trädet omkull av sig själv - ville det bespara mig jobbet, eller? (Egentligen var jag väldigt fäst vid vårt träd).

2012-11-12 @ 19:52:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0