Min syster i minneslunden i Perstorp






Min syster Esters namnplatta



Bloggaren med systerdottern Bibbi vid muren runt minnesluren



Jag sätter ner några blommor till minnet av min syster Ester

Min syster Ester gick bort i september i fjol, 94 år gammal. Eftersom jag låg på Lunds lasarett kunde jag inte närvara vid begravningen.

Ester skulle ligga i minneslunden.

Minneslundar kan vara lite olika. Oftast är de helt anonyma. Ingen vet vem som ligger där ej heller var de ligger.

I Perstorp har man gjort valt, vad jag tycker, en fin mellanväg. På ett stort stenblock har man satt upp namnbrickor över de som ligger där. När hela blocket blev fullt byggde man en mur kring minneslunden där man fäster namnbrickorna. På så vis får man en viss känsla av kontakt med den avlidne. Jag önskar att fler följde efter.

I helgen var vi uppe hos Esters dotter Bibbi och hennes man Claes. Först blev vi bjudna på en god måltid och därefter för vi till Perstorp för att besöka Ester.

Det blev en liten fin ceremoni. Man får inte lov att plantera blommor i lunden, men det är tillåtet att sätta ner en vas med lösa blommor. Vi gjorde så.

Nu har jag inte fler syskon. Nu är det bara jag kvar.





Kommentarer
Postat av: christian

Mycket fint inlägg. Fint att se att plattan kommit upp. Frid över Esters minne.Christian



2012-05-07 @ 21:10:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0