Vi drar åt Österlen

Vi beslöt att ta en tur till Österlen. Det är viktigt att hålla igång. Då blir det också mer mening med livet.

Vi hade läst att Eckerlunds i Tomelilla hade stor rea så det fick bli vårt första mål. Eckerlund är vår absoluta favorit då det gäller kläder, såväl herr som dam.

Ej heller denna gång blev vi besvikna. Vi båda gjorde en del fynd och for sedan belåtna vidare till Simrishamn.



Målet var inställt på fiskaffären som ligger en bit från hamnen. Förutom att sälja fisk har de även en alldeles förträfflig fiskrestaurang som vi besökt ett antal gånger.



I dag valde vi bufféen som innehöll olika sillinläggningar jämte en underbar Janssons frestelse.

Det var gudomligt gott.



Vi körde norrut till Tångdala där vi tänkte besöka min nästkusin Anna, men hon hade tydlligen lagt sig att sova middag så vi fick ingen kontakt med henne. I stället besökte vi en annan släkting, Gerd Almedal, som kan vår släkt på sina fem fingrar. Vi hade en synnerligt givande pratstund, då vi bl a redde
 ut våra släktförhållanden. Våra linjer gick tillsammans i början på 1800-talet.



När vi var färdiga gjorde vi ett nytt försök att träffa Anna på Tångdala. Nu hade hon sovit färdigt och han tog emot oss med öppna armar.

Anna är en riktig krutgumma med sina 90 år på nacken. Hon hade varit uppe redan klockan 3 på mogonen och rensat ogräs på gården. " Det blev minsann tre rullebörar fylla med ogräs", sa Anna. " Jag fick minsann hugga med lien för att ble av dom" fortsatte hon. "Jag blev trött av allt slitet så jag gick och la mig", sa hon.

Vi hade en trevligt pratstund med Anna. Hon tyckte det var svårt att hinna med allt som skulle göras. Ja, jag säger då det. Undrar vad man själv kan åstadkomma när man blir 90, om man nu blir det???



Anna följde med ut och vinkade av oss.




Till sist tog vi en sväng till Eljaröd och tittade till mina föräldrars grav. Då kom vi på att vi skulle tatt med oss jord till rabatten framför gravstenen, men det hade vi lyckats glömma. Vi gör väl ett nytt försök nästa gång!!!

Nu är vi hemma och jag säger hej så länge!!!

Kommentarer
Postat av: Inger Bergh Lundberg

En sån trevlig släktkavalkad! Det har varit mycket intressant att läsa under våren, speciellt för en gammal "Skåne-diggare". Inger

2012-07-11 @ 10:49:54
Postat av: Anonym

Denna dag så vågade ranelid inte åka till eljaröd!/christian

2012-07-15 @ 13:45:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0