Det var nog enklare förut



Hustru Persson visade mig ett brevkort som hennes farfar hade fått 1901.

Har Du sett hur de skrev adressen förut?

Ja det skiljer sig faktiskt en hel del från dagens praxis. Gataunamn men inget nummer. Ja det förutstte väl att han var väl känd i staden.

Men sen kom de mest iögonfallande. Adressort: helt enkelt Här. Vad är då Här?  Ja, det måste vara Här i Landskrona.

Det krävdes nog en hel del lokalkännedom före att det skulle fungera. Har någon av  er kära läsare träffat på något liknade?

Man skulle kanske prova att sända ett kort till frugan. Hustru Persson, Storgatan, Här.

Det är nog bäst att jag anger avsändare så kommer det kanske fram.

Vi hörs. Jag är här som vanligt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Festligt värre! Posten var nog lite annorlunda funtad förr i världen! Även jag har gamla brev från förr med minst sagt ofullständiga adresser, med våra mått mätt. Drar mig till minnes en något senare posthändelse. Yngste sonen skulle skicka ett kort till storasyster Annika (som just flyttat hemifrån) när han var utrikes. Naturligtvis hade han ingen adressbok med sig. Det fick bli hennes namn och så adressen: nära korvkiosken, Majorna (!) Vykortet kom fram - om än något försenat! Vi tänker på detta varje gång vi passerar korvkiosken, som fortfarande finns kvar i samma skick efter drygt 20 år. Ha det så bra!!!

2012-04-19 @ 18:28:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0