Utflykt till Österlen




Linus med lockigt hår





Den kokta torsken med senapssåsen låter sig väl smaka





På Café Annerlunda får man ta så mycket kakor man vill




En tjurkalv av rasen Belted Galloway


Just nu har vi besök av barnbarnet LInus och hans kompis Markus.

De hade framfört önskemål att få åka till Österlen. Skåne är ju trots allt lite mer än bara Landskrona.

Trots att vädret inte var det bästa gav vi oss iväg och vi klarade oss nästan utan något regn alls.

Vi tog vägen över Malmö - Ystad och sedan östöver. Vi beslöt oss att visa dem Glimmingehus. Det var lite dimmiga begrepp om vad det var för något, men vi förklarade så gott vi kunde.

De ville gärna äta fisk så vi tog dem till Fiskrökeriet i Simrishamn som förutom fiskaffär även har en förträfflig fiskrestaurang. Där åt vi dagens rätt som var kokt torsk med senapssås. Den smakade gudomligt. Hustru och jag har varit där en gång tidigare och ätit luad ål. Jag minns fortfarande hur gott den smakade. Restaurangen ligger lite avsides en bit från hamnen, men är väl värt ett besök.

Ett viktigt stopp var musteriet i Kivik. Där inhandlade pojkarna årets äppelmust, med vi köpte lite cider.

Sen var det tid för lite kaffe. Vi for till Café Annorlunda och där blev det frossande i kakor.

När vi skulle åka därifrån ropade hustru: Vad är det för konstiga kor?? Det var några ungtjurar med bred maggördel som gick i hagen intill (Se bilden).

Jag känner en som vet, sa jag inte utan stolthet. De heter Belted Galloway och är en skotsk köttras!!

Orsaken att jag visste det berodde inte mitt yrkesförflutna som husdjurskonsulent utan på en helt annan sak.

När jag gick på gymnasium annu datzumal skulle varje elev hålla ett föredrag om ett valfritt ämne och jag hade valt Brittiska husdjursraser och pga att Belted Galloway hade ett så avvikande utseende hade den stannat kvar i minnet. Kolla gärna på nätet så får ni veta mer.

Vi for vidare. Det blev ett besök på anfädernas gravar.

En sista önskan fanns kvar. Ett besök på Media Markt. Det hade blivit lite extra intressant i o m Onoffs konkurs.

Efter lite surrande hittade vi affären i Nova Lund. Hustru och jag gick också in men vände snart. Vi blev chockade av den mångfald av varor som utbjöds.

Kort därefter var vi hemma. Jag tog mig en liten lur för jag var ganska trött.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0