Vårtecken mitt i vintern



Det har ju varit en rejäl vinter för våra förhållanden. Det är inte utan att man blir lite trött på den ibland.

Men efter sol kommer solsken, så ock kan man börja skönja vårtecken ute i naturen.

Hustru Persson och jag var i Erikstorp och gick motionrundan häromdagen. Plötligt hörde vi en blåmes sjunga i det bistra vädret. Han brukar var bland de första vårsångarna. Även hans kompis talgoxen brukar vara tidig. Man blir glad, än finns det hopp, våren är på väg, även om det lär dröja ett bra till tag innan vinterkylan har gett med sig.

På vandringsstigen får vi plötsligt syn på några knoppar på marken - se bild. Det är bitterskråpen som har vaknat till liv. Den är väldigt sällsynt. Jag har skrivit om den tidigare. Många har nog sett den, men inte vetat vad det varit för en växt. Fullt utvecklad är den väldigt lik vitskåpen, som är sällsynt även den. Kul att ha den här.

Min son Stefan tipsade mig om en trevlig sait www.temperatur.nu På den kan man följa temperaturen dygnet runt på ett flertal platser bl a Landskrona och Höllviken och en massa andra platser därtill. Har man bonnablod i kroppen så vill man alltid veta hur vädret är.

Nu håller jag för den här gången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0