Från min uppväxt

Häromdagen var jag uppe på vinden och gick igenom några kartonger som stått där en längre tid. Då hittade jag ett par uppsatsböcker från min uppväxttid.

I en av dem fann jag en uppsats som handlade om "Mina framtidsplaner". Jag var då tretton eller kanske fjorton år när jag skrev den.

Jag skrev följande: "Sedan jag slutat fortsättningsskolan och blivit konfrimerad får jag tänka på min framtid. Att komma ut och tjäna tror jag inte det blir, för mor är dålig och far börjar bli gammal, så jag får hjälpa till med jordbruket"
.
Ja, så var mina visioner. Min värld var liten. Ingen vidareutbildning var i mina tankar. Jag såg framför mig ett liv som bonde på samma ställe som mina föräldrar bott.

Tänk så annorlunda det blev!!!

I en annan uppsats skiver jag om "Min julferie". Jag var då 11 år.

Där berättar jag om hur vi klädde julgranen med fåglar, glitter, julgransljus, julbloss och äpplen.

När vi kom till julklapparna skev jag följande: "I år fick jag inte så mycket. Jag fick bara en påse choklad".

Ja, det var andra tider.

Låt oss ta en funderare över allt som hänt fram till nu och vilka krav dagens ungdomar ställer.

Jag hittar kanske fler böcker.

Kommentarer
Postat av: stefan

Världen förändrades rejält, och det är en imponerande resa du gjort och som även hela familjen fått hänga med på. Man vet aldrig vart man hamnar när världen öppnar sig, det är bara att åka med, det brukar bli bäst så.

2011-04-17 @ 00:21:04
URL: http://www.gemzell.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0