Rar pippifågel



Rödhuvad törnskata

Foto Alf Pettersson (Nyhamnsläge)

Som ni vet håller jag på med lite fågelskådning. Det handlar mest om den egna kommunens dvs Landskronas fågelliv.

Mycket rör sig om ganska vanliga arter, men ibland kan det dyka upp riktiga rariteter.

Och det hände mycket riktigt under midsommarhelgen. Jag hade legat lite lågt, men så tog jag och kollade på datorn om det hade dykt upp något intressant.

Jojomem!!! I Hilleshögs dalar hade en rödhuvad törnskata behagat infinna sig. En pangart som bara observeras ett par gånger om året i hela Sverige.

Jag gav mig snabbt i väg och kunde konstatera att ett 25-tal fågelskådare försedda med tubkikare hade klumpat ihop sig på ett och samma ställe.

Jag blandae mig bland artjägarna och kunde snabbt notera en för mig ny art.

På kvällen blev det artsup som sig bör.

Vi hörs!!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Snygg fågel/grattis/från Solna

2010-06-30 @ 10:35:51
Postat av: Anonym

Grattis!



Själv hade vi fågel utspridd på golvet i eftermiddags. en gåva från katterna.



Skål!



/Stefan

2010-06-30 @ 21:13:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0