Myrsnäppan hälsar på

Nu är högsommaren över. Man märker det inte minst på vadarnas sydsträck.

Vi har ju ett fint fågelområde ute vid Saxåns mynning. Där finns även ett fågeltorn, där man kan titta på fåglarna utan att störa dem. Under hela häckningstiden råder tillträdesförbud, men man kan följa med vad som händer uppe från tornet om man har en hyfsad tubkikare.

På sista tiden har vi haft gott om flyttfåglar; vitkindade gäss, en massa vadare som gluttsnäppor, grönbenor, kärrsnäppor, skogssnäppor, brushannar m.m.

I dag dök det upp en riktig raritet, en myrsnäppa. Det kom ett tidigt SMS, så det var bara att fara ut och skåda. Efter en tids letande hittade jag den där den gick ute på en revel och pickade i sig lite behövlig proviant inför fortsatt resa. Jag tror inte att den påträffats i Landskrona tidigare. Hur som helst var det en kanongrej inom vår lilla värld!!!

Tankarna går tillbaka till tidigt 60-talet då vi bodde i Jokkmokk. Jag minns att jag var i Muddus nationalpark för att titta på fågel. Vi var ute i den ljus natten. Då både hörde och såg vi myrsnäppan spela. En mycket minnesvärd upplevelse.

Så idag, ett välkommet återseende!!!!!

Nu ser jag framåt mot nästa raritet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0