Ingen vanlig porslinsblomma




För snart ett år sedan köpte hustru Persson en blomma som liknade ett hjärta (bilden till höger). Den kommer att bli fin hade blomsterhandlaren lovat.

Vi visste inte vad  det var för en blomma men vi kallade den för hjärtblomman. Hur som helst tiden gick och inget hände. Vi kände oss lite lurade. Efter gott och väl ett halvår gick hustru till blomsterhandlaren. Det har inte hänt något med hjärtat, skall den aldrig blomma, sade hustru. Det kan ta sin tid, men du skall få en ny så skall du nog se att det ordnar sig.

Med tvivel i sinnet gick hustru hem.

Men, se, efter ett tag började det hända saker. Det började komma skott och på dessa kom fler hjärtan och så småningom även blommor.



På blommorna kunde vi se vad det var. En sorts porslinsblomma. Just nu är det två blomkorgar, det kommer kanske fler. Vi är så glada över vår fina blomma.

Det finns flera arters porslinsblommor. Jag tror att vår heter hjärtporslinsblomma (Hoya kerrii).

Nu stänger jag butiken för den här gången. .


Kommentarer
Postat av: Stefan

Fantastiskt fin blomma, ett sådant hjärta skall jag ge till min kära hustru.

2010-08-04 @ 01:29:41
URL: http://www.gemzell.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0