Fåglar i parti och minut!!!!

Den vitvingade tärnan hade knappt gett sig i väg förrän det dök upp en annan raitet på samma område.

Plötsligt fanns där en tuvsnäppa spatserande bland tuvorna i en av pölarna. Det är en fågel som normalt finns i Nordamerika och östra Sibirien och som aldrig tidigare observerats i Landskrona. Det blev rikslarm och mycket gubbar med kikare. Jag skall i ärilighetens namn säga att det var inte jag som upptäckte den. Men det var kul i alla fall och en ny artsup.

När det gått några timmar kom det ett SMS att en smalnäbbad simsnäppa hade landat i samma pöl som tuvsnäppan. Denna fågel är väl inte av samma dignitet som de två tidigare men är ändå väldigt ovanlig på breddgrader. Den häckar på tundra och fjäll. Själv har jag stiftat bekantskap med den under min jokkmokkstid så det blev inte fler artsupar, men vi drack vin till maten.

En intensiv dag var till ända!!!

Kommentarer
Postat av: victoria

skulle just säga att det blir himlans massa artsupar med alla dessa pippisar. själv sitter jag (bokstavligen) på golvet på balkongen och skurar, ska lägga nytt golv. det duggar här i solna.

kram

V och nisse

2009-05-23 @ 16:35:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0