Bloggaren hittar rar fågel

Under vistelsen i  Bohuslän hade fågelskådandet på hemmaplan fått ligga nere.

Väl hemkommen beslöt jag mig ta en en tur till fågeltornet söder om staden.

Väl där kunde jag räkna in ett dussin myrspovar som rastade på väg upp till arktis.  Inte illa!!!

Jag får väl kolla om det finns något mer av intresse. Plötsligt ser jag något obekant. En tärna, en svart tärna.

Då handlar det om något alldeles speciellt. Men vilken art kan det vara??? Antingen är det svarttärna eller vitvingad tärna. Jag satte en ganska stor slant på den vitvingade, fast jag aldrig sett den förut.

Väl hemma ringde jag till stadens fågelguru, Peder. Jag far ut och kollar, sa han på direkten.

Lite senare ringde han. Gattis till en vitvingad tärna. Andra fyndet av arten i Landskrona överhuvudtaget. Jättekul.

Vi sätter den på rikslarm sa han, vilket innebär att alla avancerade fågeldiggare blir informerade om fyndet.

Själv satte jag ett nytt kryss på min artlista och hustru Persson bjöd på artsup.

Nu väntar sängen!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Grattis /Christian

2009-05-20 @ 19:45:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0