Lite om papegojor


 

Gulhuvad Amazon


Hej alla diggare!!!

Häromdan var hustru Persson och jag ute och förbättrade konditionen. Vi tog vägen nerför Hilleshögs dalar och kom ner mot havet vid Rustningshamnen.

Här har jag en kompis som har papegojor, sa hustru. Låt oss ringa på!

Vi blev väl mottagna och fick följa med till voljären. Även om jag varit fågelskådare i många år så vet jag inte så mycket om papegojor.

Vi fick först hälsa på Nisse som just hade blivit pappa. Nisse var en grå Jacko. Vår värdinna berättade om Nisses kärleksliv. Det är tydligen mycket svårt att hitta en lämplig partner som man vill föröka världen med. Hon hade provat med sex hannar innan det passade, sen gick det bra.

I nästa del av voljären fanns ett par gulhuvade amazonpapegojor. Vi hade visserligen varit i Amazonas, men dem hade vi inte sett. De levde i en annan del av Amazonas, inne i Brasilien.

I den tredje och sista delen fanns ett par ädelpapegojor, som lever på Nya Guinea och de där trakterna. Jag såg bara honan och hon var  väligt fin.

Det var väldigt kul att se dessa fåglar, men det vat minst lika roligt att möta en person som så hängivet ägnade sig åt dessa djur.

Det var inte lätt att plåta dem för de satt inne i voljären. Ett bra tips är att gå in på Googles och sedan skriva namnet på arten och sen klicka på bilder.

Hej! Vi hörs!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Voljär var ett nytt ord för mig. Enlig wikipedia är det en stor fågelbur men kanske ordet används för andra djurburar? http://sv.wikipedia.org/wiki/Volj%C3%A4r /Christian

2009-03-15 @ 10:35:21
Postat av: Sven Persson

Voljär används endast om stora fågelburar, ofta stora som små hus. Vi har fått ordet från franskan. Ursprunget är voler= flyga som naturligvis har sitt ursprung i latinets volare med samma betydelse.På Skansen finns gott om voljärer,/Bloggaren i syd

2009-03-15 @ 19:00:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0