Att uppgradera sin dator!!!



Bloggaren har trasslat till det!!!


Härom dagen kom räkningen för mitt bredband. Jag har ett bredband kopplat till telefonjacket ett sk adsl på 0,5 Mbit.

Den var på 268 kr/mån. Då råkade jag tittapå Tele2s erbjudande på nätet. Där tog de 121 kr/mån för samma. Nu har man blivit lurad igen. Pratade med sonen Stefan. Han sa att de ofta låter de gamla avtalen löpa på med samma pris om man inte stöter på samtidigt som de erbjuder nya kunder ett lägra pris. Du bör ringa kundtjänst!!

Sagt och gjort. Bloggare Persson tog mod till sig och ringde Tele2. Där fick jag tala med en trevlig dam. Det skall vi ändra på sa hon. Det slutade med att jag bytte till en tjänst med 8 Mbit till ca 220 kr/mån och allt var frid och fröjd.

Så gick tiden . Det gamla kopplades bort och det nyaste skulle kopplas in. Jag fick nytt användarnamn och lösenord.

Och de skulle kopplas in. Problemet var bara att jag inte hade aning om hur man skulle göra. Jag ringde teknisk support. Efter 20 minuters väntan kom jag fram och försökte förklara mitt problem. Han börjar fråga om modem och router var inkopplade eller ej. Ja, inte vet jag. Efter ytterligare ett tags letande bland sladdarna dog telefonen. Jag har en sådan där bärbar telefon för att kunna förflytta mig och den klarar inte moderna väntetider.

OK vad gör jag nu. Ingenting för ögonblicket. Vad har jag gett mig in på. 0.5 hade säkert räck bra för mig.

Vi lunchtid ringde jag sonen Stefan. Efter att ha förbrukat hela hans middagsrast hade vi lyckats koppla bort routern och kopplat ihop modemet med datorn, men någon kontakt hade vi inte fått. Nu ger vi upp sa Stefan. Vi kan försöka igen i kväll. Nåja jag hade lärt mig en massa nya ord som nätverkskabel och WAN kontakt.

När vi förbrukat kvällen  hade vi  trots allt inte lyckats få bredbandet att fungera. Det var inte lätt för Stefan att guida mig i blindo 75 mil borta. Jag ringde åter supporten. Då visade sig att instruktionerna på dataskärmen var felaktiga. Jag gjorde som de sa och plötsligt fungerade det hela. Jag kände mig väldigt glad. Men att få över det till hustru Perssons dator gick vi bet på. Det är nog något fel på nätverkskabeln. Den är nog korsad i stället för rak. Ja kanske det, lyckades jag klämma ur mig. Jag köper en ny i morgon.

Hur ska det här sluta???

Nästa dag gick jag ner till en av våra hyresgäster och lättade  lite på hjärtat.

Jag har lite gamla grejor, sa han.  Det är kanske fel på modemet. Jag provade, det var inget fel. Då är det kaske routern. Jag har en använd. Han följde med upp. Din router verkar skadad i urtaget.Vi provar med den andre. Och plötsligt fungerade alltihopa. Jag hade inte ord att uttrycka den lättnad jag kände.

Gamla gubbar skall nog inte hålla på med saker som de inte begriper. Men trots allt kan jag lite mer nu än när vi startade. De vise sa att  är det är det kanske är bättre att lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.

Nu surfar vi vidare!!!!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Dator ställer till det. Tur för min del eftersom det skapat jobb i många år:) Vi hörs /Koenigseggs körare

2009-06-18 @ 17:51:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0