Att klämma kyrkor



Mellan-Grevie kyrka lite annorlunda inga bänkar blott stolar

Jag kämpar på med mina kyrkor. Min målsättning är att besöka och fotografera alla kyrkor i Lunds stift in och utvändigt.

En vansinnig utmaning, men det är så man fungerar. Man får en hel del kunskap om våra sydligaste landskap på köpet och det är inte fy skam.

Sist  jag räknade var det 503 kyrkor och 138 kapell här i stiftet plus en massa andaktsrum och kyrksalar så nog räcker det till alltid.

Det börjar ta på dem, men så har jag också hållit på i många år

På Söderslätt finns en Herrans massa kyrkor. Jag tror att det minsta avståndet mellan två kyrkor därnere är 700 meter. Det finns kanske någon bland de ärade läsarna som vet vilka jag talar om?

Hur som helst klämde jag fem kyrkor i går. Jag har lagt in en bild på en av dem. Jag tyckte det var ganska märkligt att man inte hade några bänkar i kyrkan, men samtidigt är det ju ganska genialiskt. Det fria utrymmet kan användas till andra typer av aktiviteter. Inte vanlig kasedans, men kanske ringlekar, vad vet jag.

Att klämma kyrkor är ett uttryck som nog bara lever i min lilla värld ( och kanske hustru Perssons). Det innebär bara att jag besöker kyrkan och fotar densamma.

När jag ändå var där nere längst söderut passade jag på att hälsa på mina gamla vänner Hans och Lone. Jag blev bjuden på kaffe och tårta och sen hade vi en trevlig pratstund tillsammans. Först blev det ett förfasade över dagens händelser, men snart gick samtalet över allt det viktiga som vi upplevt  under 40- och 50-talet. Det är ju så vi gamla stötar fungerar.

Upplyftad av den trivsamma  samvaron ställde jag kosan mot norr.

Vi hörs!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0