Vad är en kloasong för någonting???




Hej på er allihopa och gott nytt år. Hoppas ni inte farit allt för illa av julmaten och dito spriten.

Såg till min förtjusning att vi faktiskt hade kvar två flaskor vin till trettonhelgen. Inte illa men lite överraskande.

Det finns en massa saker som man inte känner till. Det har jag konstaterat allt för många gånger. Men man lär sig alltid lite nytt varje dag.

Vet ni förresten vad kloasong är för någonting. Jaså inte. Jag kom i kontakt med ordet härom dagen.

En av våra hyresgäster håller på och bygger om lite grann. Jag var nere och prata med snickaren som höll på med att plocka ner en gammal vägg.

Ja, det här är gammal fin isolering, sa han.  Bräder på skrå och sedan en matta med vass, som man sedan putsat med murbruk. Så gjorde man förr i tiden, men nu är det nästan bortglömt. Vet Du vad det kallas. Nä!! Det kallas kloasong. Det vet alla gamla snickare.

Det är ganska fantastiskt. Ett uttryck som var vanligt för 100 år sedan är nu nästan bortglömt. Jag kollade i SAOL. Det var faktiskt med  som kloasongvägg. Jag får väl titta på google också. Där fick jag nio träffar. Det var inte mycket. Det brukar vara miljoner.

Jag tycker det är lite kul med ord. Hoppas ni tycker det samma. Har ni kommit i kontakt med ordet så hör gärna av er.

Nu sätter jag punkt för den här gången!!!

Kommentarer
Postat av: Stefan

Hej Fadren!



Kloasong ser ju ut som revetering, eller så är Kloasong en kombination av plankvägg beklädd med revetering.



Sköt om dig!



/Stefan

2009-01-10 @ 22:43:23
Postat av: Ingmari

Kloasong kommer nog av franskans cloison som betyder skiljevägg, tror du inte det? Inom konsthistorien talar man om cloisonnism - färgytorna åtskiljs av markerade konturer. Man ser det också i emaljarbeten, där motiven åtskiljs av tunna metalltrådar. T.ex kinesiskt konsthantverk.

Lev väl, Sven, och hälsa Birgitta!

Ingmari

2009-01-12 @ 19:30:32
Postat av: Ingmari Desaix

Kloasong kommer nog av franskans cloison som betyder skiljevägg, tror du inte det? Inom konsthistorien talar man om cloisonnism - färgytorna åtskiljs av markerade konturer. Man ser det också i emaljarbeten, där motiven åtskiljs av tunna metalltrådar. T.ex kinesiskt konsthantverk.

Lev väl, Sven, och hälsa Birgitta!

Ingmari

2009-01-12 @ 19:37:39
URL: http://bloggare
Postat av: pelle

Hej Sven! och god fortsättning på det nya året får jag önska er bägge. Visste minsann inte att det hette kloasong men är väl bekant med den typen av timmerväggar varvar med vass och putsbruk. Hade det i flera utav väggar i mitt första lilla hus jag bodde i här i Svenserud i Värmland. Så kan det va!!

Ha det gått bägge två så hörs vi kanske snart igen. Pelle

2009-01-14 @ 00:05:42
Postat av: Bloggare Persson

Jovisst är det franska cloison som ligger bakom och bakom det ligger latinet. Vi har clauso-stänga, spärra och clausum, som betyder stängsel och clausio avstängande.

2009-01-16 @ 15:33:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0