En vändpunkt i livet



Vändpunkten vid maratonloppet 1912

Hej alla diggare!

Just nu är jag uppe hos min son och sonhustru i Solna.

1912 hade vi olympiad i Stockholm. Vid maratonloppet sprang man landsvägen norrut. Nära Sollentuna kyrka vände man och sprang tillbaka. Vid vändpunkten hade man satt upp en pelare. Den skulle man runda.

En gång för många år sedan, jag tror det var 1957, såg jag pelaren för första gången. Jag åkte motorcykel med min gode vän Olle Malmqvist från Uppsala till Havregatan på söder i Stockholm. Vi skulle dit och fira hans 25-årsdag. Vi stannade till och han berättade för mig vad det var.

I dag for Christian och jag dit. Efter en del letande hittade vi den. Den låg två stenkast från Sollentuna kyrka.

Ett monument i den idrottshistoriska välden.

I kväll ska vi fira Christians och Victorias födelsedagar.

Må så gott!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0