I vårsolens glans



De japanska körsbärsträden blommar



Bofinken har hittat en konkurrent i min backspegel



Akademiledamoten Jesper Svenbro inviger konstverket "Två personligheter"



Svenbro och konstnären Carl Fredrik Reuterswärd


Mossning allihopa!!

Nu är det vår och allt sprudlar av liv. Blomningen har kommit igång. På kasernplan prunkar de japanska körsbärsträden i de skönaste färger. De är vackra men deras tid är kort så det gäller att njuta medan tid är.

I häromdagen såg jag den första rapsblomman. Om en vecka eller två är nog alla fält gula.

Vi tog en tur ut till kyrkogården. Där var det en bofink som började attackera en bilspegel. Han hade fått syn på en rival och denne skulle till varje pris bekämpas.

Vid stadshuset var det invigning av ett konstverk kallat "Två personligheter". Det var utfört av den kände konstnären Carl Fredrik Reuterswärd, han med pistolen med knut på pipan ni vet. De två personligheterna var de båda arkitekterna som ritat Landskrona stadshus Sten Samuelsson och Inge Stoltz.

Jesper Svenbro, landskronaättling och akademiledamot invigde konstverket. I sitt tal talade han om det grekiska tvåtalet men det blev så komplicerat att jag inte hängde med. Men det var säkert mycket vist.

Vad mer? Jo igår var det också malariadagen. Det finns ju dagar för allting nuförtiden. Jag tänkte på när jag badade i svett då jag insjuknat i hjärnmalaria långt borta i Västafrika. Men det är, som Kipling sa, en helt annan historia.

Nu skall jag ut och lapa mer vårsol!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0