Elefanttunga





Hej!

Nu har ni mig igen. Har varit snuvig ett tag, men nu börjar jag komma igång igen.

Har ni hört talas om elefanttunga. Det är många som inte gjort det. Vi frågade mannen på Skönt och Grönt, som är vår hovleverantör av blommor, men han hade ingen aning.

Elefanttunga är en så kallad mormorsblomma dvs en blomma som var vanlig eller åtminsone vanligare förr i tiden, men som nu är ganska så ovanlig.

Vi har ett helt gång med elefanttungor. Troligen är det så att hustru Perssons farmor skaffade dessa blommor någon gång på början på 1900-talet och sedan har de hängt med.

De blommar två gånger om året, alla på en gång. Just nu är vi inne i en sådan period. Efter en månad vissnar
blomstjälkarna och blir till en liten seg tråd.

Växten växer vilt i Syd-Afrika, men där lär den blomma året om fast jag tvivlar på det.

Det vetenskapliga namnet är Haemanthus albiflos. Albiflos betyder med vit blomma eller vitblommig.

När vi bodde i Etiopien fanns där en släkting till elefanttunga, Haemanthus multiflorus. Multiflorus betyder mångblommig. De fanns i stora bestånd ute i naturen på ett halv tunnland eller så. Den blommade med massor med röda blommor. Mycket imponerande. På engelska kallades den African blood lily.

Har ni erfarenhet av elefanttunga så hör gärna av er.

Vi hörs!!!!

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Vet inte om Du fortfarande är igång men här kommer ett svar!

Har just sökt efter namnet på min blomma och fått svaret!

Vill Du vara med i "Elefantklubben"?

Ha dé

2010-10-15 @ 17:07:57
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Torsten Rehn

Jättekul!

Just i dag har jag fått reda på vad blomman heter som har följt med sedan jag var barn, inte blommat på länge men blommade förra året och nu också!

Elefanttunga, Målarborste, Rakborste, en mormorsväxt.



// Torsten



2010-11-14 @ 21:22:30
Postat av: Gunilla

Hej

Fick några lökar från en kompis. Hennes namn på lökarna är oxtunga .. ?? Har försökt att hitta odlingsanvisning på nätet men misslyckats..

Nu förstår jag varför..

TACK !!

Nilla

2011-03-21 @ 09:53:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0