Om lamadjur och släktingar



Alpacka och lama är båda tama lamadjur.



Vikunjan är ett viltlevande lamadjur


Lamadjuren hör hemma i Sydamerika och finns i bergtrakterna i hela Anderna  och sen vidare söderut till Eldslandet. När vi var i Peru såg vi alpackor och lamor lite då och då. Ullen är mycket värdefull, men jag fick en känsla av en del investerade i några lamadjur och lät sig fotograferas mot lämplig betalning. Ingen dum idé, därför att de är mycket exotiska för turister från USA och Europa. Här visar jag en bild tagen av hustru Persson. Det är dessutom ganska educational att jämföra  alpacka och lama.

Sedan finns det två vilda arter: vikunjan och gaunacon. Den sistnämda fick jag ingen kontakt med, men det fanns några flockar av vikunja på Zoo i Lima. Alpackan lär härstamma från vikunjan och laman från guanacon.

Och så var det släktmötet. Helt fantastiskt att det blev av. Planeringen har pågått ungefär ett år. Det är vår son Christian som dragit det tyngsta lasset från Sverige, men sen har han haft kontakt med dem i Peru och en  annan släkting som numera bor i Australien.

Äntligen blev  mötet av. Det fanns tre barnbarn med efter den förste Peru-Nycandern och sedan en massa övriga släktingar i senare led. Några drev en fabik där man tillverkade fungicider och en var en radiolegend i Peru. Efter 40 år i branchen hade han nu börjat trappa ner. Vår vän som drev ekoturism i Amazonas kunde tyvärr inte deltaga. Han var på konsultuppdrag i Guayana, där man också ville bygga lodger i djungeln och behövde hjälp.  Jag skall inte fördjupa mig mer om detaljer, men vill ni se fler bilder från våra äventyr i Peru och släktmötet där så kan ni gå in på den här saiten:
http://picasaweb.google.com/perunycander/

Där finns lite olika mappar med kort och mer kommer det om ett tag.

Ha det så bra!!!

Kommentarer
Postat av: annika persson

Roligt att läsa på din blogg. Mössan jag fick av er som ar gjord av alpackaull är otroligt mjuk och skön. Passar bra när det börjar bli vinter här uppe i Dalarna.

Annika

2008-11-15 @ 08:22:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0