Kyrkogårdens dag

image294

Landskronas allmänna manskör sjunger på gamla begravningsplatsen


image295

Vissa gav verkligen järnet

image296

Och över allting vaktar den vita ängeln


I dag är det den 17de maj. Ja, då är det Norges nationaldag.

Men det är också kyrkogårdens dag. Visste ni det? I alla fall är det så i Landskrona.

Vi är med i något som heter Kyrkogårdshistoriska Föreningen. Den håller framförallt till på Gamla begravningsplatsen. Vi brukar ha aktiviteskvällar då vi snyggar upp, skurar gamla gravstenar, rensar ogräs m.m.

Idag var det olika aktiviteter, med ett par guidade rundturer bland gamla betydelsefulla personer och nyplanterade träd.

Nytt för i år var ett mycket uppskattat besök av en av stadens manskörer. De gjorde ett mycket fint gästspel i det vackra sommarvädret.

På begravningsplatsen finns en ängel tillverkad av en stubben från en alm som drabbats av almsjuka. Föreingens medlemmar har målat den vackert vit och den har blivit en mycket uppskattad prydnad. Idag väckte den berättigad uppmärksamhet.

Konst från döda almar har blivit en het potatis bland stadens konstnärer. Vi var på ett möte om konst i Landskrona och där blev de ordentligt nersablade. En skulptur som fanns i stadens skulturpark har fraktats bort och det tyckte en konstnär var jätteskönt.

Jag tycker det är fel. Det finns inget facit om vad som är konst. Väldigt många landskronabor blev glada när man gjorde något fint av de döda almarna. Men träskulpturerna behöver också underhållas och det har man verkligen missat med undantag av ängeln på gamla begravningsplatsen. Här vore verkligen en skärpning på sin plats.

Som det är nu skäms jag när jag ser dem.

Nu skall jag lägga mig. Hasta la vista!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0