Agronomträff i söder

image333

Judasträd i den bibliska trädgården vid Stora Hammars kyrka

image334

Vår duktiga guide avtackas av Hans

image335

Smeden på Vikingamuséet

image336

Trivsam samvaro i

image337

Olsenis trädgård


Vår lilla klubb agronom-syd 54 brukar sammanträffa ett par gånger om året. Medlemmar är skånska och halländska agronomer som skrevs in på Ultuna 1954 jämte  deras undersköna respektive. 

Ingen minns när vi bildades, några stadgar finns inte. Vi är ett kamratgäng med ett gemensamt förflutet och det räcker länge.

I dag var det Alert med hustru Lone som stod som värdar nere  i sydvästraste Skåne.

Vårt första besöksobjekt var Stora Hammars gamla kyrka. En klenod bland kyrkor, som stått som ödekyrka i nästan 30 år, men som sedan räddats genom privata intiativ. Vi hade en genomkunnig och dito trevlig guide som berättade om kyrkans öden och äventyr bl a hur den blivit släkten Lovéns minneskyrka. Ett mycket givande besök.

Nästa objekt var den bibliska trädgården vid Stora Hammars kyrka. Det var guidens skötebarn och så vitt jag förstod helt unikt i Sverige. På bilden ser vi ett judasträd, men det fanns ett otal växter som hade anknytning till Maria och Jesu lidande.

När vi var välmatade med kunskap intog vi en stärkande middagsfika.

Så bar det av till vikingamuséet ute vid Foteviken. Vi gick runt i den kraftiga blåsten. Tack vare vettigt ställda frågor från deltagarna fick vi en ganska god bild bild av muséets verksamhet.

Dagen avslutades hemma hos Lone och Hans. Efter en tapper fight mot blåsten fick vi ordning på bordsdukarna ute i trädgården, kanske främst genom Hans drastiska åtgärd att hämta in delar av husets förråd av stenplattor. Sedan bjöds det på välkomstdrinkar följda av en härlig måltid som avslutades med tårta och kaffe.

Vi hade en fin dag tillsammans. Man trivs alltid bra i goda vänners lag.

När vi var på vikingamuséet hittade jag en växt som jag inte kände igen. Gunilla Johansson sa nåt om Hesperis men ingen tycktes kännas vid namnet. Vi tar med den och så kollar vi i Hans fina flora, sa jag. Han hade sista utgåvan av Mossbergs praktverk. Hesperis fanns med, men bilden stämde dåligt. Nån nämnde trädgårdsnattviol, men det namnet fanns överhuvudtaget inte med i floran.

Jag tar med växten hem och kollar på datorn.

Kom hem, gick in på Googles bilder och skrev trädgårdsnattviol och - och upp kom en bild som såg exakt ut som vår blomma och den hette Hesperis matronalis - precis som Gunilla hade sagt - heder åt en sådan kvinna. Man skulle nog lyssna lite bättre på damerna!!.

Vad betyder då Hesperis? Jag gick in i min bibel "Växternas namn" av Corneliuson. Här står allt.
Jo, hespera betyder afton på grekiska. På latin känner vi ordet som vesper. Hesperis är en böjningsform. Redan på klassisk tid var det namnet på just nattviol. Varför just nattviol? Jo därför att den luktar så gott på natten, ja redan på kvällen. Men matronalis då? Ja det kommer av matrona och hänsyftar på  någon slags klassisk kvinnodag som jag dock inte tänker fördjupa mig i.

Man lär sig alltid något nytt varje dag. Hej och tack Lone och Hans!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0