Resa till Österlen



John Orelind guidar oss på Orelunds fruktodling



Folkestorps brännerimuseum och en gammal brännare i samtal med bloggare Persson



Besöket väcker gamla minnen



Åhus Grönt



En av ägarna, Per Johansson, berättar om sitt företag


I går var vi på utfärd med traktens lantbruksklubb. Färden gick först östöver till äppelodlingarna i Kivikstrakten.

Vi besökte Orelunds fruktodling och det blev ett mycket intressant besök. Man fick en inblick av vad modern fruktodling innebar. Vi blev oerhört imponerade över allt vad ägaren John Orelind berättade. Allt var planerat in i minsta detalj. Man trodde inte det var sant, men det var det säkert.

Här odlade man äpple, päron och körsbär. Vi fick smaka på körsbären - stora, fasta, jättegoda, toppen.

På Lilla Viks golfrestaurang blev det sedan lunch. En lunch utöver det vanliga.

Vi fortsatte sedan upp till Olseröd och Folkestorps brännerimuseum. Jag hade varit där en gång tidigare för mer än 70 år sedan tillsammans med min pappa. Han hade leverat ett billass potatis till bränneriet.

Tala om nostalgi!!!!

En äldre man, som dock inte var född när jag var där, berättade om sprittillverkningens mysterier och kryddade med gamla minnen. En fin upplevelse.

Sedan till Åhus Grönt, ett jätteföretag i grönsaksbranchen. En av ägarna, Per Johansson, ett ungt lejon, berättade om det fantastiska företaget som tydligen drevs mycket effektivt. Jag hade svårt att hänga med i alla svängar, men var imponerad i största allmänhet. De hade en omsättning på 100 miljoner och ca 150 anställda de flesta polacker och rumäner.

Jag frågade varför det inte fanns fler svenskar. Det finns inte några som vill jobba så hårt. Vi jobbar mycket i team och då gäller det att alla ställer upp. Många av utlänningarna har jobbat här länge är etablerade och har familjer.

Vad är vi för några veklingar egentligen? Vi kan inte plocka lök och sallad ej heller hjortron, men att klaga över att det inte finns något arbete det klarar vi av.

Vad blev det bestående minnet av resan. För min del var det: Tänk så mycket duktigt folk det finns här nere i Skåne. Att träffa sådana som John Orelind och Per Johansson ger oss hopp om framtiden.

I dag ska jag ta det lugnt. Morsning!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0