Punsch modell äldre!!

image265



Hejsan igen!!


Som ni vet bor vi ett gammalt hus. Ålder ca 250 år.


Hustru Perssons farfar köpte huset år 1900. Han bedrev affärsverksamhet och eftersom det var före Brattens tid kunde han importera starka drycker som han sålde i sin speceri- och delikatessaffär.

I huset finns en matkällare och här förvarade han en del av spirituosan.

När vi flyttade in för 40 år sedan fanns där en hel del godbitar kvar i källaren.

Så småningom började vi kolla läget. Mycket hade emellertid hunnit bli så gammalt att det fick bli vasken. Annat alternativ gavs ej. Med en del rena drycker var fortfarande drickbara och det blev väl en och annan konjak lite då och då.

Vi gick igenom lagret och rensade ut allt som inte höll måttet.

I går tog vi upp den allra sista pavan. En 1 liters butelj med Arrak Punsch. Jag skulle gissa att den hade 75 år på nacken.

Vi tog vars ett glas. Tro mig - en dryck för gudar!!

Den lär nog räcka ett tag till, men när den är slut går en epok i graven.

Carpe diem, skrev Horatius. Jag håller med. Man skall försöka få ut det gottaste av livet!!

Nu är det kväll och jag kryper till kojs.

Morsning alla diggare!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0