Nu är det vår igen!!!

image262

Pestskråp

image263

(Vitskråp fel) bitterskråp


Hej allihopa!!!


Min blogg har varit opasslig ett bra tag, men det är faktiskt inte mitt fel. Det var något elektroniskt trubbel av diffus art. Hur som helst nu fungerar den igen.

Det har varit några riktigt fina dagar. Det är bara att tacka och ta emot.

Idag tog jag kameran med mig. Kanske skulle jag hitta något för bloggen.

Vårfåglarna har börjat komma. Lärkor, starar och vipor har varit här ett bra tag, men idag hörde jag till min glädje
årets första sångare, gransångaren. Den är lätt att känna igen på sången: Sill, sill. salta salt sill om och om igen.


 image264

Jag la in bild på bloggaren som fågelskådare. Fågeln var så liten att den inte fastna på bilden, men skit samma.

Vårblommorna har också kommit igång. Tog en bild på den vanliga pestskråpen och en på den betydligt sällsyntare (vitskråpen fel) bitterskråpen De blommar snart över, så det är bäst att passa på.

Ja,  vi har det fint här i Landskrona, trots alla rån och inbrott.

Nu har jag skrivit av mig lite grann. Får bli mer nästa gång.

Morsning!!!


PS. Jag gjorde en extra koll i Mossbergs Nordiska flora bara för att konstatera att det verkligen var vitskråp. Döm till min förvåning när det visade sig vara fel. Det var den om möjligt ännu sällsyntare bitterskråpen. Den är visserligen lik vitskråpen, men dock lätt att skilja från denna.

John Kraft har skrivit: "Floran i Landskrona kommun" och i den är den inte upptagen. Det var alltså en växt som verkar vara ny för Landskrona. Lite spännande. Kraft har med en lokal för vitskråp i L-a, nämligen i Säbyholmsparken. Det beståndet har jag sett många gånger. Jag åkte dit och kollade. Ja, det var den rätta vitskråpen.

Bitterskråpen finns förvildad i våta lägen på en del håll i Sverige, så det är ingen jättesensation, men kul i alla fall.

Jag kanske återkommer när jag vet mer. Hej för nu. DS.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Grattis till den nya fågeln/Christian

2008-04-03 @ 21:22:19
URL: http://christianpersson.blogspot.com
Postat av: Anonym

Det var en växt/pappa

2008-04-04 @ 22:51:42
Postat av: Anonym

Ibland går det lite för fort i läsningen. Gratulerar till växten /Christian

2008-04-08 @ 20:36:58
URL: http://christianpersson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0