BT-kemi - en gammal surdeg

image267image268


Kära läsare!


Jag vet inte om ni minns BT-skandalen, som anses vara Sveriges värsta miljöskandal.


Det hela började redan på 1960-talet då BT-kemi började tillverka bekämpningsmedel i Teckomatorp. En del var så giftiga att några få gram kunde döda en människa.


På den tiden fanns ingen miljölagstiftning och företaget behövde inte ens söka tillstånd för sin verksamhet.

Folk på bygden började klaga på lukten och även en del trädgårdsmästare påstod att vattnet orsakade skador på grönsakerna.

Det blev alltmer ståhej. En trädgårdsmästare Ahl stämde företaget och bl a Björn Gillberg kopplades in. Man hittade 200 nedgrävda tunnor som innehöll fenoxisyror. Bt-kemi glorde en överenskommelse med Ahl och betalade 1,25 milj kronor och sedan satte de företaget i konkurs för att undvika framtida skadestånd.

Snart hittade man ytterligare 160 tunnor med jättefarligt innehåll. 1979 sprängde man fabriken.

Men kvar var all förgiftad mark. Det skulle saneras. Och det har stötts och blött år ut och år in.

Först häromdan kom beslutet att all jord skulle fraktas till Holland för att saneras. Och det handlar om väldiga mängder. I går satte de igång med 10 stora lastbilar som skall gå i skytteltrafik i två dygn för att fylla en båt på 7000 ton. Två båtar skall fyllas i veckan och jag tror mig ha hört att det rör sig om totalt 45000 ton.

Jag tycker det är för jäkligt att danskarna som orsakade det hela skall slippa betala dessa stora belopp som saneringen kostar.

Ovan på alltihopa såg jag att det var danska lastbilar som körde jordmassorna. Så de gör sig en sista hacka på eländet.

Jag slutar nu för den här gången.


Kommentarer
Postat av: Anonym

ja Bt kemi var ett elände/Christian

2008-04-18 @ 20:59:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0