Ett sista farväl

image125

Berndts kista i Svedala kapell

image126

Blommorna från årskursen på Ultuna

image127

Måltid hos Lone och Hans

Berndt Warlin har varit en god vän under långa tider. Vi gick gymnasiet tillsammans. Vi tog studenten samtidigt. Vi läste på Ultuna och blev båda agronomer. Sedan skildes våra vägar för ett tag, men så kom Berndt med hustru Gunvor och barnen Lars och Per till Glumslöv. Han arbetade på Supra, stadens gödselföretag.  Vi fortsatte de goda relationerna.

För ca 20 år sedan drabbades Berndt av en stroke, vilket gjorde att han så småningom var nödgad att sluta arbeta. Berndt råkade utför flera sjukdomstillbud av allt allvarligare art och hans tillstånd försämrades allt mer. Den 29 juni lämnade han denna jämmerdal 77 år gammal.

I går, den 20 juli,  tog vi avsked av Berndt i Svedala kapell.

Det utvecklade sig till en mycket fin och stämningsfull andaktsstund. Prästen var förtjusande. Med sitt genuina skånska tungomål höll han deltagarna fängslade. Han gav oss alla en tyst minut då vi skulle försöka minnas de ljusa och positiva minnen som vi haft av Berndt. Det var ett för mig nytt inslag i begravningsandakten, som jag uppskattade mycket.

Vi sjöng välkända psalmer: "Det finns ett djup i herrens godhet";  "Blott en dag ett ögonblick i sänder" och " Bred dina vida vingar". 

Så kom överlämnandet. I stället för att hälla några skovlar jord på kistan tog prästen några handfullar med  mull och med dem formade han ett Petruskors på kistlocket.  Mycket fint och stämningsfullt.

Jag framförde ett tack från vår lilla agronomgrupp med fruar och efter det l reciterade Sven "h'Atlas" Johansson
en dikt av Ferlin och en av Per Lagerkvist. Jag tillåter mig att citera ett par rader från den sista. "Det är vackrast när det skymmer", som handlar om livets förgänglighet:

Allt är givet
människan som lån.

Allt är mitt och allt skall tagas från mig.
inom kort skall allting tagas från mig.
Träden, molnen, marken där jag går,
Jag skall vandra -
ensam, utan spår.

Agronomkamratena i årskurs 54 lät tacka genom en vacker blomsteruppsats.

Därmed slutade ett fint och stämningsfyllt avskedstagande.

Efter andakten bjöds på god landgång i församlingshemmet.

Vi jämte Sven J. blev hembjudna till Lone och Hans i Höllviken, där vi hade en angenäm samvaro i goda vänners lag.

Med detta slutade en lång och minnesvärd dag.

Tack Berndt för att fått lära känna Dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0