Att fotografera kyrkor

image128

Kapellet vid Landskrona lasarett

image129

Koret i kapellet


Som ni nog vet brukar jag fotografera kyrkor, något som jag hållit på med under många år.

Det brukar inte vara speciellt komplicerat, men ibland kan det trassla till sig.

I Landskrona har vi ett antal kyrkor, som jag fotograferat sedan länge. Men så finns det ett kapell uppe vid lasarettet, som ingen tycks kännas vid. I min förteckning över svenska kyrkor och kapell finns det med som begravningskapell.

För ett bra tag sedan ringde jag sjukhusprästen i L-a och förhörde mig. Han lät närmast irriterad och sa: Det har jag inget med att göra. Du får ringa lasarettet. Det var konstigt.

Det gick ett tag till. Jag ringde pastorsexpeditionen och frågade om  man kunde få komma in i kapellet vid lasarettet. Vadå?? Vi har inget kapell där uppe och så räknade hon upp alla stadens övriga kyrkor och kapell. Det är konstigt, sa jag. Det finns ett kapell och så känner ni inte till det. Det tycker jag visst inte det är,sa hon. Jag kom inte längre.

Tog och ringde lasarettet. Damen i växeln visste inget. Du kan väl prata med sjukhusprästenoch gav mig namnet och ett nummer. Jaha tänkte jag, det har jag redan gjort, men jag försöker väl en gång till. Ingen svarade. Då ringde jag pastorsexpeditionen igen och frågade när man kan träffa sjukhusprästen och så sa jag hans namn. Ja han har slutat för ett halvår sedan, men det finns en annan, men hon är på semester.

OK, man skall inte ge sig. Tog och ringde vaktmästeriet på lasarettet. Blev kopplad till en dam och jag framförde mitt ärenden. Nä, jag kan inte öppna. Hur ska jag då göra? sa jag. Begravningsbyrån har en nyckel så Du får väl ringa dit, sa hon. Mycket märkligt sa jag.

Jag ringde begravningsbyrån. Jo vi har en nyckel, men vi får inte släppa in folk. Nähä! Hur gör jag då? Du skall få numret till chefen för vaktmästeriet. Jag ringer henne i förväg och förklarar sen kan du ringa lite senare. Jättebra sa jag. Äntligen en öppning.

Efter ett tag ringde jag numret jag fått. Tyvärr var chefen på semester, men en annan tjej svarade Jag förklarade än en gång mitt ärende. Kan Du inte öpnna? frågade jag. Hon verkade väldigt tveksam. Jag har ingen nyckel så jag kan inte öppna utifrån, men jag kan klart gå genom  tunneln från lasarettet och öppna inifrån. Det går lika bra för mig bara du öppnar. När kan Du öppna. Ja det vet jag inte, sa hon tvekande. Djäklar, tänkte jag. Jag kan kanske komma om en kvart, drämde jag till med på en gång. Ja det går nog. Vet Du var kapellet ligger? No problems.

Efter en kvart var jag där. Hon öppnade och jag fick mina bilder. Äntligen!!!

Fortfarade vet jag inte vilket status kapellet har, men det ska jag ta reda på.

Det är inte alltid så lätt att vara en glad amatör.

Vi hörs!!!

Kommentarer
Postat av: Anne Catrine

Det var duktigt jobbat, tänk att du lyckades tillslut. Grattis får man lov att säga. Ha det gott

2007-07-30 @ 22:33:47
Postat av: christian

greetings from Riga

2007-07-31 @ 08:13:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0