Spridda tankar

Hejsan alla diggare av min blogg. Nu är jag tillbaka igen. Problemet är att jag inte vet vad jag skall skiva om.

Just nu är jag ensam hemma. Hustru har åkt till Dalarna för att hämta Linus, vårt barnbarn. Vi skall nämligen åka till Barcelona tillsammans, något som vi alla har sett framemot ganska länge. I programmet ingår även en fotbollmatch. Toppen tycker LInus! Verkligen toppen!!
Barcelona fick en ordentlig upprustning i samband med OS 1992. Förut var den en ganska grå och lite tråkig stad. Kanske jag sa för mycket nu, men så säger många. Själv var jag i Barcelona 1958. Det enda jag minns just nu är las Ramblas och La  Familia Sagrada. Det skall bli kul att träffa dem igen.
Linus har valt spanska som andra språk i skolan. Han är väldigt spänd på att få pröva sina kunskaper. Det gäller mig också. Började läsa spanska redan på 50-talet, men det har mest legat på hobbyplanet. Men lite har man lärt sig genom åren, så det ska bli kul.

Som pensionär är livet inte lika inrutad som när man arbetade. Då var det jobb och sen semester. Nu har jag varit pensionär i 15 år. Jag har nästan glömt bort hur det var på jobbet.Som pensionär får man göra vad man vill, nästan. Många gör tyvärr nästan ingentng. Jag har träffat en del gubbar, som funnit pensionärslivet ganska frustrerande. Det var en i bastun som sa: fy fan för att vara pensionär. När man jobba hade man sina tider och sina polare. Nu har man ingenting. Jag vet inte vad jag skall ta mig till. Det är väl just det som är problemet. Det gäller att skaffa sig en eller flera hobbies. Har man det så är det inga problem. För min del fortsätter livet som vanligt fast på ett annat sätt. Det är som Hasse Alfredsson sa: Livet är som en påse, alldeles tomt om man inte fyller det med något.
Jag har kanske för många hobbies få att odla dem alla. Just nu är det lite inne med flyttfåglarna. Microbirdingen tar en del tid just nu. Har sett 100 fågelarter hitills i år här i Landskrona. Men än har jag inte hört göken. När den kommit blir det väl mer  småkryp och det är kul det också. I dag hade vi avslutning på latinkursen på Medborgarskolan i Lund. Tycker det låter lite extra när man säger att man läser latin i Lund. Men det är inte så avancerat. Vi är nästan färdiga med nybörjarboken. Det har tagit oss fyra terminer. Nästa termin skall vi börja lite smått med klassiska texter. Det ska bli kul.
Så ramlar dagarna på. När vi varit i Barcelona kommer målaren och skall måla om taket. Eftersom man är lite gårdskarl också får serva lite när det behövs.

Nu tror jag att slutar för den här gången. Borde kanske mata duvorna. Vi hörs om ett tag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0