Elefanttungor på nytt

Hej!
 
Här har vi våra elefanttungor igen. Som ni ser har de vuxit ordentligt.
 
Jag skulle ha kommit med bilder redan i måndags, men tyvärr åkte jag på en förkylning och har varit sängliggande fram till nu. Det är sånt som händer när man inte längre har någon mjälte och får leva med lite mindre motståndskraft mot infektionsjukdomar. But, such is life.
 
Elefanttungornas vetenskapliga namn är lite lustigt. de heter: Haemanthus albiflos. Det är en blandning av grekiska och latin och betyder Blodrödblommig med vit blomma. Haemanthus är ett liljesläkte  som i vilt tillstånd är begränsat till Afrika.
 
Från min tid i Etiopien minns jag mycket väl en annan Haemanthus-art som kallades Blodlija, Haemanthus multiflorus. Den växte på höga höjder 2500- 3000 möh i stora flak kanske upp till ett tunnland eller så. Det var en mäktig syn, tro mig.
 
Hemma njuter jag av den vita arten.
 
Vi får se vad jag hittar på nästa gång??!!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: victoria

Skönt att höra att du är bättre. Kanske kan man få tigga till sig en stickling av elefanttungan nån gång ? Vi ses om ett par veckor, hälsa fru Persson
kram

2012-10-05 @ 20:21:30
URL: http://www.christianpersson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0