På konsert



Ensemblen avtackas i Sofia Albertina kyrka

Svenska kyrkan i Landskrona bruka anordna olika kulturella evenemang i vår fina kyrka i Landskrona.

Nu på lördag skulle det bli framträdande av Malmö Sinfonietta.

Skall vi gå dit frågade hustru Persson? Musik ju inte min starka sida. Vad ska de spela, undrade jag?

Här är programmet! Där stod bl a Vivaldi; våren och sommaren. Ja, den känner jag till så låt oss gå.

Vi gick dit, musiken började. Jag kände igen tonerna i början och det kändes bra. Men sen förtsatte den ett bra  tag till och jag märkte att jag tappat greppet och jag trodde att de redan var inne på de andra styckena.

Så slutade de spela. Publiken klappade. Är det slut nu? frågade jag. På sommaren ja, sa hustru Persson.

Nästa framförande var en världspremiär, en Sinfinietta i tre satser av Sten Åstrand. Den började med dunder och brak och jag fick ta av mig hörapparaten. Nu kändes det lite lugnare. Den var säkert bra för publiken klappade ivrigt.

Sedan följde ett stycke av Wagner och ett av Haydn. Jag satt mest och var imponerad av musikerna som kunde spela så bra och av kompisitörerna kunde åstadkomma dessa verk. Tänk om man ändå hade varit lite mer musikalisk!!!

Men det hela var ändå en fin upplevelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0