Stadens största träd kapas



Inne på Citadellkoloniområdet står det en jättestor svartpoppel. Den är, eller har varit, stadens största träd.

I folkmun har den alltid kallats för eken. Min svärfar, som var född 1901 och uppväxt i staden, talade ofta med vördnad om eken.

De påstår att den var 10 meter i omkrets. Även om det nog är lite i överkant så är jag övertygad att den tillhör topp tio i landet.

Förståsigpåarna menar att den är minst 200 år gammal och jag tror nog att de har rätt.

Men åldern tar ut sin rätt. Man har lagat den med cement ett antal gånger. För några tiotal år sedan kapade man av en del grenar för att förhindra en olycka. Vi hade för övrigt vår kolonistuga alldeles intill.

Trädet blev allt sämre. Det har länge varit ihåligt med bara med lite mulm i botten. Förut brukade jag fånga steklar när det var varmt och soligt. De hade utvecklats i trädets inre.

För några dagar sen kapade man av alla grenar och kvar blev själva basen, som vittnar om en svunnen storhetstid.

Det hade väl varit bäst att ta bort den helt men man vill väl bevara denne jätte så länge det är möjligt.

Än leva gamla gudar!!!

Kommentarer
Postat av: Christian

Finns mycket att lära på denna blogg/Bloggare i Solna

2012-06-21 @ 20:27:17
URL: http://www.christianpersson.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0