Husarer på Citadellet



Skånska husarer till häst i fina uniformer



Vårt barnbarn Linus klädd i sin mormors fars husaruniform

Under nationaldagen var det  många arrangemang. Vi valde att titta på de Skånska Husarerna då de förevisade sina färdigheter nere på slottet. Det var lite nostalgi över det hela. Jag tror inte det finns några husarer kvar i aktiv tjänst längre, fast riktigt säker är jag inte.

Det var tjusigt att se dessa ryttare när de red i olika formationer och att beundra deras fina uniformer!!

Hustru Persson plockade fram ett  kort där vårt barnbarn Linus var klädd i den husaruniform som hans mormors far Arne bar när han liksom Linus var 12 år. Arnes föräldrar hade låtit sy upp uniformen till sin son 1913.
Uniformen har sedan skänkts till Skånska Husarerna.

Jag kan för övrigt tala om att jag just lärt mig att nostalgi kommer av grekiskans ord för hem= nostos och algos= sjuka.- Det kan vara lite kul att känna till.

Nu sätter jag punkt för den här gången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0