Blomma på bar kvist




Hustru Persson kom hem en dag och sa till mig: Vad är det för konstig buske som blommar nu nere på kasernplan. Har den blandat ihop vinter och sommar.

Ja, inte vet jag. Vi får väl titta på den. Det skall väl gå reda ut med lite arbete. Vi gick ner, hustru tog några kort, men vi blev inte mycket klokare av det. Vad göra?

Jag går hem ringer chefen för parkförvaltningen och presenterar problemet.

Ja, det rör sig nog om vinnterkörsbär; jag minns vi planterade en del sådana. Den heter Prunus pseudo och så sade han något som jag inte kunde uppfatta trots att jag frågade om ett par gånger.

OK, vinterkörsbär, tack så mycket!

Jag går hem och gogglar lite. Vinterkörsbär. Jo den hittade jag men den hette Prunus subhirtella så den kunde det inte vara.

Sen gogglar jag på mitt stympade latinska ord Prunus pseudo....?. Då dök det upp något som hette Prunus pseudocerasus, men något svenskt namn hittade jag inte. Till engelska hade de bara översatt latinet och då blev det False cherry och det skulle bli falskt körsbär, men parkchefen sa ju vinterkörsbär. Men två olika arter kan väl inte ha samma svenska namn.Och blommorna på P. sobhirtella och P. pseudocerasus var helt olika enligt goggle.

Ja, jag känner att jag behöver någon som kunde reda ut det här mysteriet. För det finns säkert en lösning.

Kanske någon av mina läsare kan knäcka nöten eller körsbärskärnan???

Kommentarer
Postat av: Ingmari

Den här märkliga blommande busken får trots bristen på latinsk benämning bli en symbol för det nya året 2012 - hoppas ni båda förblir fulla av livslust och sedvanlig företagsamhet!! Kanske ni rentav tar en tripp till Göteborg; det vore trevligt! Hjärtliga hälsningar från Ingmari och Hans

PS Trevligt att läsa din blogg!

2012-01-06 @ 19:46:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0