Lite mer om skråp



Fält av blommande pestskråp



Blomställning i närbild av pestskråp.

Jag fick nästan lite dåligt samvete när jag visade bilder på våra två sällsyntaste skråparter. Han visar de sällsynta, men inte den vanliga, typ!!!

Hur ser då den valiga arten ut?

Jag har lagt in två bilder på den. Ni känner säkert igen den. Den blommar nu på våren. Senare på året kommer de stora rosettbladen som helt täcker marken. Pestskråpen är en sk tvåbyggare dvs han- och honblommor på skilda plantor. Här i Sverige finns det nästan bara hanblommor. Honblommorna har greniga klasar på  blomstjälkar som kan bli över en meter höga. Jag har aldrig sett några sådana.

Pestskråpens rot har använts som medicinalväxt sedan medeltiden. Den ansågs till och med kunna bota pest, fast det är nog tveksamt. På 1950-talet upptäckte man en alkaloid, petasin, som var verksam mot kramper.

Vad mer kan sägas om pestskråp? Ja, till exempel att den heter hjartabladka på isländska, men det är nog ganska onödig kunskap.

Nu har ni sett alla Landskronas skråparter. I Sverige finns två till: spjutskråp och fjällskråp. Nu vet ni allt.

Nu får det räcka för den här gången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0