På jakt efter jättefräken



Ett kraftigt bestånd av jättefräken



Så här ser den ut på lite närmare håll.


Idag satt jag och läste i John Krafts trevliga bok om floran i Landskrona kommun från 1996.

Jag kom att stanna vid jättefräken. Endast känd på några få ställen här i Västskåne, på Ven och Domsten-Viken. Tidigare har den även funnits i Ålabodarna.

Jag läste att den även planterats in i Säbyholmsparken.

Det skulle vara kul att se denna vår största och sällsyntaste fräkenart. Jag kör ut och ser om den finns kvar.

Sagt och gjort. Efter ett tag hittade jag två stora bestånd inne i parken. Planterna var ca 1  meter höga och växer i täta bestånd som bilderna visar.

Jag kollade på datorn och fann att man skrivet ett artdatablad över arten. Man brukar göra så för hotade arter.

Den var klassad som akut hotad (CR). Det står vidare att man försökt att plantera ut arten på lämpliga platser, men att detta inte har lyckats. Men det stämmer inte. Här i parken finns flera hundra exemplar som mår jättebra.
Allt som är skrivet är inte sant eller så visste man inte.

Jättefräken växer på kalkrika marker med rinnade vatten ofta i skuggiga bäckraviner
.
Arten finns även i Danmark, men inte i övriga Norden. För övrigt finns den i övriga delar i Europa och Afrika på lämpliga lokaler.

Ja, här finns mycket att upptäcka även här i lilla Landskrona.

Vi hörs!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0