Altartavla på vift




För ett tag sedan skrev jag om altartavlan i Hörup målad av den danske konstprofessorn Carl Bloch. I Landskrona kyrka, Sofia Albertina, finns även en altartavla av Carl Bloch med liknade motiv, även den kallad Christus Consulator. På den här tavlan täcker inte togan den högra armen och så finns det lite andra skillander också, men vid en snabb blick är de mycket lika.

Bilden ovan föreställer altartavlan i Landskrona, men den är ändå inte originalet.

Det ligger nämligen till på det här viset. I Utah skall man ha en stor utställning av Carl Blochs verk. Då har man försökt ragga upp så många original som möjligt. Landskrona blev även tillfrågad och gick med på att deras altartavla skulle skickas till USA.

Men då skulle vi plötsligt inte ha någon altartavla i vår kyrka.

Man har löst det på följande sätt. En av stadens fotografer har fotat av tavlan och sedan har man kopierat den på canvasduk och sedan har kopian fått ersätta den gamla.

Det är fantastiskt vad de kan. Hade jag inte vetat om det hade jag inte märkt någon skillnad.

Jag vet att spejarna även var i Hörup och försökte få den tavlan till Utah, men de sade nej. Jag kan nog förstå dem, men när man ser hur fina kopier de kan göra så hade man kanske varit lite mer medgörlig.

Men man vet vad man har, men inte vad man får.

Hur som helst tyckte jag det var kul att berätta om det.

Vi hörs snart!!!

Kommentarer
Postat av: Stefan

Spännande läsning, kul att Landskrona får visa sig ute i världen.

2010-09-23 @ 21:23:30
URL: http://www.gemzell.se/blogg
Postat av: Stefan

Jag letade lite på nätet, konstnären har ju varit extremt produktiv i sitt måleri, det finns massor med spännande tavlor, dock är många rätt snarlika varandra.

2010-09-25 @ 17:08:40
URL: http://www.gemzell.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0