Blommande Rhododendron

image45

Christinelund slott

image46

Parken med springvatten

image47

Parken med vårdade häckar

image48

Rhodedendron och gullregn

image49

Rhodedendronblomma

När våren kommer är det mycket man ska kolla upp; årets första lärka, stare och tofsvipa. Årets första vitsippa. Vidare skall man ha koll på när näktergalen har anlänt och naturligtvis årets första gök.

I dag stod det i bladet att Christinelund hade öppnat parken för allmänheten under fyra dagar. Och då handlar det naturligtvis om Rhododendron. Högst på listan om Rhododendron står naturligtvis Sofiero, där gamle kungen härjat fram till sin död 1973. Där finns nog Sveriges artrikaste samling av Rhododendron.  Soferiero är alltid öppen för besök. Men Christinelund har på senare år varit stängt för allmänheten. Jag har aldrig lyckats pricka in de dagar som det är öppet. Men i år tog vi chansen.

Det är underbart att vandra runt i parken en skön vårdag som denna, Mängder med Rhododendron i alla de färger i välskötta parker. Vi vandrade runt och njöt av fulla drag. Som tur hade jag kamran med mig så det blev några bilder. Var så god och njut. Det finns många smultronställen i Skåne.

Rhododendron är en ljungväxt. Det finns ca 600 arter i hela världen. I  Sverige finns en frilevande art, lapsk alpros,  R. lapponicum. De arter som finns i våra parker tillhör inte vår svenska flora.

Själv har jag aldrig varit i parken på Christinelund. Det var en mycket fin upplevelse. T.o.m. på söndag kan man åka dit och beundra de vackra blommorna. Dessutom är det alldeles gratis.

Christinelund ligger vid väg 111 ganska nära Kulla Gunnarstorp.

Jag tackar för mig. Vi ses!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0