Vi njuter av surströmming


Antingen hatar man surströmming eller så älskar man den. Själv älskar jag den.

Surströmming är väl inte precis någon skånsk rätt, men många skåningar äter den med glädje.

Själv kom jag kontakt med den första gången 1950 där jag jobbade som kontrollassistens i Västmanland. De bjöd mig in till måltiden och tänkte väl knäcka mig skåning som jag var, men tji fick de.

Under våra år i Jokkmokk njut vi ofta av surströmming.

Igår var vi bjudna till Gulli och Bengt.




Gulli öppnade burkarna och vi väntade alla på att den ljuvliga doften skulle sprida sig.



Sen serverade hon fisken med ett glatt leende på läpparna



Mandelpotatis och lök hör till vilket är jättegott, men man tager även en sup eller två för att uppnå maximal njutning.



Och vi låter oss alla väl smaka.

Ja, nu ser vi framemot nästa gång. Låt det inte dröja alltför länge.


Vi hörs!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0