Ardy Strüwer på vår lilla gata



Jag har redan flera gånger tidigare talat om galleriet på vår gata. När det är vernissage brukar vi bli inbjudna.
Det gläder oss att de vill se oss old-timers.

Nu var det tid igen. Denna gång var det den kände hollänske konstnären Ardy Strüwer som ställde ut.



Det var en lättsam och gemytlig man som inte hade något emot att bli fotat tillsammans med bloggaren.

Jag ville uttala min uppskattning av hans konst och klämde till på hollänska att den var uitstekend. Han blev så glad att han genast skänkte mig en bok om hans  viktigaste verk. Jag håller den i handen på fotot. Ibland kan man ha lite glädje att kunna språk.

Strüwer föddes 1939 på Java i Indonesien. När Indonesien blev sjävständigt 1949 tvångsförflyttades han till Holland eftersom han hade hollänskt medborgarskap, där han sedan utbildade sig på Kungliga Konstakademin i Haag. Han har bott många år i Sverige och talar klanderfri svenska.

Så smångom fick han sin egen stil inspirerad av sin orientaliska bakgund och sina minnen från barndomen.

Jag tog några bilder av hans verk så får ni själv skaffa er en uppfattning on hans konst.











Den här sista är en matta gjord av ull designad av Strüwer.

Vi hörs snart igen!!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Fina bilder/En bloggare från Solna

2010-10-10 @ 12:05:45
Postat av: Stefn

Imponerande, Galleriet håller hög kvalité!

2010-10-10 @ 19:29:49
URL: http://www.gemzell.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0