Stabat mater

Idag åkte hustru Persson till Ungern och Budapest tillsammans med en av sina barndomsväninnor.

Här hemma är jag solokvist.

Satt och tittade i bladet om det fanns några aktiviteter i stan. Såg att Landskrona vokalensemble och barockorkester skulle framföra Stabat mater i stadens stora kyrka.

Stabat mater er en av den katolska kyrkans mest kända sånger skrivna på latin någon gång på slutet av 1200-talet. Den handlar om Maria som står vid korset där Jesus är korsfäst.

Själv har jag kommit lite i kontakt med texten under mina latinstudier.

Sagt och gjort jag bestämde mig. Jag går, så får vi höra hur det låter.

Jag ägnade en timme åt att gå igenom texten och kände mig någerlunda väl förberedd.

Vi fick ett häfte med texten dels på latin occh dels på svenska.

Så satte övningen igång. Det visade sig att kören var av det mera avacerade slaget, med sopran och counter tenor, samt en del mera allmänna röster.

När sopranen gav järnet uppfattade jag överhuvudtaget ingenting och det var inte mycket bättre med tenoren.

Jag tappade tråden redan efter första versen och hittade den aldrig mer.

De var säkert mycket duktiga men jag var tyvärr inte kapabel att uppskatta det.

Jag hade förväntat mig mycket, men det blev tyvärr ett lite västgötaklimax.

Skomakare bliv vid din läst!!!

Bättre tur nästa gång.

Glad påsk!!!!

Kommentarer
Postat av: Stefan

Solokvist, det brukar innebära Pizza! Gott!



Jo, konserten Stabat mater, var det Maria som i jesu mor, eller var det Maria (magdalena) som i jesu fru som texten handlade om?



AC hälsar gott!

2010-03-31 @ 23:45:04
URL: http://www.gemzell.se/blogg
Postat av: Anonym

Ja så vitt jag förstår måste det vara Jesu moder, vilket framgår av första versen;



Stabat mater dolerosa

iuxta crucem lacrimosa

dum pendebat filius



vilket i min översättning blir:



Modern stod, full av smärta

bredvid korset, full av tårar

medan sonen hängde där



Det finns gott om andra översättningar, men jag tyckte jag ville välja min egen.



I övrigt vill jag önska en Glad Påsk till er alla i Gävle.



PS Pizzan inköpes när Christian kommer,DS



2010-04-01 @ 15:11:55
Postat av: Stefan

Jo, ett litet tips inför den stundande sommaren, kika på http://www.destinationhalm.se/



/Stefan

2010-04-02 @ 10:30:27
URL: http://www.gemzell.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0