Båttur med pensionärer



Norreborg med en del av pensionärerna



Ledarna presenteras



Det blåste bra på sundet

För ett par veckor sen fick vi syn på en inbjudan till ett projekt för ett bättre seniorliv.

Man skulle starta med en gemensam kryssning runt Ven.

Det skadar inte att man aktiverar sig så jag anmälde mig.

Igår var det dags. Jag var där i god tid. Gick upp på övre däck. Där var redan alla platser tagna av aktiva damer.  Gick då ner på första däck. Hitta en ledig soffa.

Efter ett tag kom tre bosniska damer och gjorde mig sällskap. Efter hand ramlade det på fler folk. Det var mest nya svenskar. Jag blev lite förvånad därför de brukar sällan komma med på sådana allmänna tillställningar.

Jag kände mig lite ensam. En av damerna sa att hon skulle lära mig bosninska. Jag lärde mig att hej hette dobre eller nåt i den stilen. Där var ett stort gäng från Libanon och en del hade barnen med sig. Unga pensionärer!!

Vi fick en t-skirt som där stod "Supersenior" på. Jag hämtade en och fick mina bosniska damer att göra detsamma trots visst motstånd. De var positiva och kallade mig för "vår kompis". Vi fick till en trivsam samvaro.

Båtens motorer dundrade men jag uppfattade att någon hälsade oss välkomna och presenterade de medverkande. Det är tydligen inte så lätt att upprätta någon kontakt när vi befinner oss på olika däck.

Det var meningen att vi skulle runda Ven, men det blåste för mycket så det blev en tur längs öns östsida.

Ett litet musikkapell, som kom från Bosnien, började spela. De var mycket duktiga, men den enda stycket jag kände igen var Järdebylåten, de övriga var mer sydliga låtar men de verkade gå hem hos resenärerna.

Efter ett tag blev det mat. Även den bosnisk såvitt jag förstod. Små rullade gröna kålblad som var något slags dolmar, som jag aldrig sett tidigare. Jag riktade in mig på några kycklinglår som såg smaskiga ut. Tyvärr försvann det sista på den framförvarande damens tallrik. Nåja, jag hitta lite annat så det gick ingen nöd på mig.

Ni tycker kanske jag är gnällig. Igentligen inte, men jag upplevde det mest som ett besök på en invandrarklubb.

Projektet hade annonserat som en pensionärsträff som skulle aktivera oss till ett mera aktivt seniorliv.

Det skall uppföljas med tre olika möten då vi skall diskutera olika aktivitetsmöjligheter, kultur, fallförebyggande åtgärder och mat som är lämplig för seniorer.

Hur som helst tänker jag gå på dessa så får vi se vad man kan lära sig. Det blir nog bättre när vi är samlade i en sal. Den som lever får se.

Dobre!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0