Utflykt i österled



Världens största spettkaka och bagare Bill



Linus vid fallen i Hallamölla, de största i Skåne



Vår f.d. sommarstuga i Raskarum


Vi har haft besök av dotter Annika och barnbarnet Linus.

Vi hade pratat om att göra en liten utflykt till Österlen. Vi diskuterade vad vi skulle titta på.

Annika och Linus vill gärna komma till ett spettkaksbageri. Jag kollade på nätet och tyckte att Kehlmeiers spettkaksbageri i Sjöbo kanske skulle kunna vara något. Jag hade aldrig hört talas om det, men varför inte. Jag ringde och fick klartecken. Väl där träffade vi gamle bagaren Bill som höll ställningarna medan grabben körde ut kakor.

Och han började berätta. Jag började här 1963, men då hade bageriet redan varit i gång länge. Det är för övrigt landets äldsta fungerande spettkaksbageri. Hoppsan en riktig fullträff, tänkte jag.

Och stora spettkakor har vi bakat.

Jag kom att tänka på Piraten och Bock i örtagård. Vid Vricklunds bröllop hade han beställt en på 30 tjog ägg som till omfånget var som en medelstor julgran. Större än så kan man väl knappats baka, tänkte jag.

Bill fortstte: En var riktigt stor. Den var 3,85 meter hög och det gick åt 101 tjog ägg. Den är med i Guinness rekordbok.

Jag var alldeles stum.

Vi har bakat över en miljon spettkakor. No comments.

Vi tackade och for vidare.

Vi for vidare för att beskåda Skånes största vattenfall vid Hallamölla. Som ni ser på bilden är fallhöjden dock måttlig, men om man slår ihop fallhöjden av de olika delfallen så lär dock fallhöjden vara större än den i Forsakar. Jag tänker inte protestera lokalpatriot som jag är.

Vi avslutade med ett litet smygbesök på vår gamla sommarstuga från 70-talet. Där var ingen hemma, men det blev ett par bilder. Nostalgi är alttid nostalgi.

Nu säger jag hej svejs!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0