Att läsa böcker

Hej alla diggare!!

I går var det världsbokens dag och jag var och var och lyssnade på Göran Hägg. Alltid lär man sig något.

Han talade vist om mångt och mycket, men det jag fick med mig hem var något helt annat än vad jag hade väntat mig.

Visste ni att det där med att sitta tyst och läsa en bok var något ganska nytt.

Under hela antiken och medeltiden ja ända fram till 1800-talet lästes all text högt. Man kunde helt enkelt inte läsa tyst.

Böcker skevs inte för att läsas tyst utan för att läsas högt - för att reciteras.

I våra dagar råder det tystnad i bibliotekens lässalar medan de i gamla dagar var bullriga ställen där man försökte överrösta varandra för att höra vad man läste.

Ja, det låter märkligt, men t.o.m. i klostren var munkarna förbjudna att ha med sig böcker i sängen när de gick och la sig så att de inte skulle störa sina bröder när de läste högt för tyst kunde de inte läsa.

Det berättas att det under antiken fanns enstaka som kunde läsa tyst. Det ansågs mycket märkligt och man trodde att det var en speciell gudagåva. Det hände också att sådanda visades upp på cirkus.

Ja, märkliga är Herrens vägar!!

Nu sätter jag punkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0