O ljuvliga rhododendron

image301

Chistinelunds gård


image302


image303


image304


image305


image306


Rhododendrona av olika sorter


Vad betyder Rhododendron? Ja, för att förstå detta måste man gå tillbaka till den klassiska grekiskan.

Rhodon  betyder ros och dendron betyder träd. Rhododendron betyder helt enkelt rosenträd, punkt och slut.

Idag for vi till Christinelund, som ligger nära  Viken. Det är bara öppet under en enda weekend.
Det är inte så himla lätt att hitta dit. Det finns ingen skylt som visar var man skall ta av. Jag måste erkänna att jag körde förbi. När jag sen körde tillbaka kunde jag inte svänga in pga mitträcket på vägen så jag fick åka upp till Sjunkamossa, där beredskapsmuséet finns. Där kunde jag komma över på andra sidan på vägen och så småningom in på gårdsområdet.

När vi väl kom dit var där blott några få bilar som hittat dit. Det stärkte aktierna lite grann.

Vi har varit där förut. I år hade inte blommningen hunnit så långt. Det blev i alla fall en del bilder som jag hoppas att ni uppskattar.

Läste på nätet att gården äges av affärsmannen Ulf G Lindén, som är en av Skånes rikaste män.

Hur som helst. Det var fint att vandra i parken och se på alla Rhododendron och lyssna på alla fåglar- koltrasten sjöng som alldrig förr. Svarthättan och bofinken hjälpte till att göra det riktigt stämningsfullt.

Det är öppet hela weekenden mellan 10 till 16 om någon skulle känna för att åka dit. Fritt inträde.

Morsning kära läsare!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0