Vårkänslor

Tiden är lite ur led. Det skulle vara vinter, men i dag är det 8 grader varmt här i Landskrona.

I går gick jag en runda i Karlslundsparken.  Plötsligt fick jag syn på ett par större hackspettar som höll på att jaga varandra. Först for de runt stammen på en stor bok . Strax därefter for de till en annan stam och gjorde samma sak allt under livligt tjattrande. Sen flög de upp i trädkronorna högt uppe och sedan ner igen. Sen for de ner på marken, klättrade på varandra och rullade runt. Och så fortsatte leken.

Och så vitt jag förstod var det mer än vanlig lek, det var parninglekar. Och i januari månad. Det låter inte klokt. Det är kanske det varma vädret som satt fart på hormonproduktionen, vad vet jag??

När brukar större hackspetten normalt häcka? Jag letade i mina fågelböcker, men i dem finns det mest artkaraktärer och inte så mycket om biologin. Då gick jag till min bibel "The Handbook of British Birds" som har gott och väl 50 år på nacken. Där står att större hackspetten normalt häckar i mitten på maj, åtminstone i södra England.

Ja det är nog bara till att hålla med Shakespeare: "Ur led är tiden"

Eller är det någon som har en bättre förklaring??

Vi hörs!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0