Sjösättning

image226image227


Hejsan allihopa!!

I dag skulle det bli sjösättning av en båt. Min vän Bruno hade förvarnat mig och i god tid kom han och hämtade mig i sin nya bil.

Det regnade och var lite halvdåligt väder. Men där nere vid varvet väntade redan många som jag sett tidigare i samband med sjösättningar. Det var rikiga "sjöbjörnar" som kunde sina båtar och när de pratade med varandra använde de ett språk som bara den invigde båtbyggaren behärskade. Bruno invigde mig lite i de mest frekventa termernas mysterier. Vet Ni förrresten var hönan på en kran sitter? Om inte är ni i gott sällskap.

Det drog ut på tiden för allt skulle fungera. Men så äntligen gled båten ner i vattnet. Några bogserbåtar såg till att den höll sig på plats.

Fartyget skall  bogseras upp till Nordnorge för att utrustas färdigt. Sen skall det användas som oljeletningsfartyg.

Det är kul att få vara med när det händer något i stan, Tack Bruno!!!

Vi hörs om ett tag!!

Kommentarer
Postat av: victoria

men. . .

var sitter hönan på en kran nu då ??

ha det gott

2008-01-10 @ 21:41:20
Postat av: Sven

Hönan på en kran är kroken och de ovanför kroken hängande vajrarna.

2008-01-12 @ 19:14:46
URL: http://svenpersson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0