Bloggaren har varit på kurs

image238

Ekenäs Herrgård


Det var ett bra tag sen sist. Jag blev erbjuden att vara med på en sk workshop för bin och andra gaddsteklar. Det var inte kattskit. Jag tackade naturligtvis ja. Det skulle bli kul att träffa de store pojkarna i branschen.

Vi skulle hålla till på Ekenäs Herrgård. Det var ett underbart ställe som låg ca en mil utanför Flen. De sista ägarna hade donerat hela gården till en stiftelse som hette Oscar och Lili Lamms minne. Stitelsen månade om vetenskap inom jord- och skogsbruk  samt svensk naturvård. Arrangörerna hade sökt pengar från stiftelsen för hela övningen och det innebar att  allt var fritt - kost och logi samt resor.

Jag reste upp i god tid och passade på att besöka Christian och Victoria. Det var trevligt som vanligt. Vi spetsade det hela med ett besök på en etiopisk restaurang där vi smaskade i oss allahanda godheter.

Workshopen varade 1 och 1/2 dag, Det var en blandning av proffs och amatörer som presenterade en mängd varierande  föredrag. Även jag bidrog med ett litet epos om bifaunan i Ålabodarna och Sundvik. Det hölls ett högt tempo och det blev ingen tid över till middagssömn, men det fick man ta. Det var en mycket trevlig och stimulerande övning som jag säkert kan ha glädje av i framtiden.

Sen åter tillbaka till Christan i Solna. Han var bussig och körde mig till Uppsala där jag hämtade en låda bestämda bin hos Ingrid Bramstorp med make Stig.

Dagen efter gick resan till Landskrona. Sen har jag haft fullt upp med latinet och min fotokurs och vidare har jag plockat in bina i min samling där de nu är i säkert förvar. Det är full rulle.

Nu skall jag ta en paus och titta på slalom.

Morsning!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0